Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Bij- of nascholing

Begeleiden van coassistenten

Begeleiden van coassistenten ( voorheen Teach the Teacher II)

Startmoment: Doorlopend
Duur: 1 dag
Onderwijsaanbieder: Onderwijsbeleid en -advies, Discipline Overstijgend Onderwijs (DOO)

Over deze opleiding

Doelgroep en doel van de training

De training is bedoeld voor begeleiders (specifiek voor AIOS) van Erasmus MC coassistenten.

Van een werkomgeving naar een leeromgeving en verhoging van het leerrendement door de kwaliteit van de begeleiding te verbeteren. 

Inhoud

Wat heeft een aios nodig aan kennis en vaardigheden om een co-assistent effectief te begeleiden?

  • Feedback
    • Effectieve feedback formuleren
    • Feedbacktechnieken en transfer
    • Startgesprek; Leerdoelen
  • Overzicht master en doel, hulpmiddelen
    • Wat is mijn rol?
    • Welke toetsinstrumenten zijn er?
  • De eigen rol in het opleiden:
    • Manier van superviseren
    • Gebruik van toetsinstrumenten; KPB etc.
  • Werk naar leermoment (organisatie)

 

Relevantie:

Met deze DOO heeft de aios in korte tijd grip op hoe je co-assistenten goed kunt begeleiden en hoe de aios zijn/haar rol als begeleider vorm kunt geven. Door dieper in te gaan op het formuleren van constructieve feedback, inzicht in de masterfase, begrip van de toets- en beoordelingsmiddelen en het direct maken van een transfer naar de eigen praktijk om van werkmomenten zinvolle leermomenten te maken breidt de aios in het eerste jaar van de opleiding zijn/haar toolbox uit om effectief te co-assistent te kunnen begeleiden.

 

Leerdoelen
Na deze module:

  • Heeft de aios inzicht in de opbouw van de masterfase en heeft daarmee vlot grip op in welke fase van de opleiding co-assistenten zijn bij aanvang van hun stage, welke toetsingsvormen er zijn, wie er betrokken zijn bij het opleiden alsmede wat de leerdoelen van de stage zijn.
  • Is de aios in staat om verschillende toetsmiddelen te identificeren, en vanuit zijn/haar rol de co-assistent te voorzien van constructieve, relevante feedback.
  • De aios kan gericht observeren en adv deze observatie maatwerk feedback formuleren dat het leerproces van de co-assistent ondersteunt.
  • Heeft de aios grip op het leerproces van de co-assistent door gericht leerwensen uit te vragen en te helpen leerdoelen binnen de CanMEDS domeinen te concretiseren.
  • Is de aios zich bewust van de eigen rol bij het opleiden van co-assistenten en kan bewuste keuzes maken in de begeleidingsstijl.

 

 

VOORAFGAAND (Huiswerk, in aparte handout met toelichting)

  • 1Voorafgaand aan de training is het de bedoeling dat je een kort interview doet met 2 verschillende collega’s. Dit zijn door jou gewaardeerde collega’s die in hun rol als begeleider van co-assistenten een rolmodel zijn voor je, en waarvan je van mening bent dat je van hen kan leren.

    De interviewvragen mogen naar eigen inzicht aangevuld worden, maar dienen in ieder geval te bevatten:
  • Wat vind je belangrijk dat een co-assistent leert tijdens een werkdag met jou?
  • Hoe zorg je ervoor dat je (voldoende) ruimte maakt in je dag voor het begeleiden van co-assistenten?
  • Hoe zorg je ervoor dat de feedback die je geeft aan de co-assistent impact heeft?
  • Welke tip zou je een startende collega geven over zijn/haar rol als begeleider van co-assistenten?

Nadat je 2 collega’s hebt geïnterviewd werk je de input uit tot een overzicht. Dit overzicht presenteer je aan de groep tijdens de training. Wat sprak je aan uit de interviews?

Naar aanleiding van de interviews:

Wat zijn wat jou betreft de belangrijkste lessen?

 

 

 

 

Wat betekent deze input voor jouw manier van begeleiden van co-assistenten?

 

 

 

 

Welke tip(s) lijken je bruikbaar voor je eigen praktijk?

 

 

 


Deze input wordt gebruikt tijdens de training.

Tijdens de training hangen de assistenten hun bevindingen op een A4 aan de muur en lezen ook de overzichten van de andere deelnemers. De trainer stelt verdiepende vragen en koppelt de input aan het programma van vandaag.
Verdiepende vragen:    

  • Welke input uit de interviews is voor jou relevant?
  • Welke bespreekpunten ga je zelf gebruiken? Hoe ga je dat aanpakken?
  • Welke problemen/beperkingen voorzie je?
  • Waar twijfel je over?
  • Welke hulp heb je nodig?
  • Hoe ga je toetsen of de genoemde tip werkt?

2             Vooraf lezen: Subha Ramani & Sharon K. Krackov (2012) Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment, Medical Teacher, 34:10, 787-791, DOI: 10.3109/0142159X.2012.684916
https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.684916

 

Na het lezen van de “twelve tips…”:
Schrijf een kort plan van aanpak hoe je effectief feedback kan geven in de klinische context aan een co-assistent van generatie Z (2001-2015).

  • Wat kenmerkt de co-assistent van deze generatie?
  • Wat betekent dat voor je manier van feedback geven? Waar moet je op letten?

Je kan veel informatie vinden over Generatie Z op internet. Deze links kunnen interessant zijn voor je, maar zoek vooral zelf ook naar bronnen:
-   https://www.artsenauto.nl/digital-natives/

 

3             Lees in de digitale leeromgeving over het inzetten van diverse begeleidingsvormen. Tijdens de training gaan we hiermee verder aan de slag.



 

 

 

 

 

 

Accreditatie

Er zijn 6 accreditatiepunten voor deze training toegekend.
Punten worden automatisch bijgeschreven via PE-online.

Praktische informatie

Startdata

Voor data en registratie 2024 klik hier

Programma

 

PROGRAMMA

Tijd

Onderdeel

Inhoud

Materiaal

‘15

Welkom

Huisregels

Programma

 

Openingsvraag

 

 

 

 

 

 

 

Op scherm:

Wat ik na deze training wil kunnen bij het begeleiden van co-assistenten is…

Waar ik antwoord op zou willen bij het begeleiden van co-assistenten is…

 

Introductieronde n.a.v. leerdoelen
Koppelen aan ppt.

[plakband]

Deelnemers mogen hun huiswerkopdracht n.a.v. interviews ophangen in de zaal.

 

 

 

‘60

Tips uit de praktijk

 

 

 

‘30

Voorafgaand aan de training hebben deelnemers ervaren collega’s geïnterviewd, en een overzicht geschreven. Dit is meegenomen naar de training (huiswerkopdracht 1).

 

In subgroepen (2x6) worden de resultaten besproken waarbij trainer en co-trainer zich verdelen over de 2 groepen om verdieping in de bespreking aan te brengen.

 

Hierna volgt het ppt onderdeel;

- het leren van volwassenen; belang van leerdoelen

- De eigen rol in het opleiden van co-assistenten: superviseren

- Constructieve frictie zoeken

 

Huiswerkopdracht 1

 

‘60

Feedbacktechnieken (‘10)

 

 

 

 

Recept voor een goed feedbackgesprek (’30)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Videofragment feedbackgesprek (KPB) (’45)

 

 

 

 

 

Introductie op feedback geven:

- Feedback, feedforward, feedup

- Feedbacktechnieken (Pendleton, 4g, learning conversation)

- Werken met de KPB (kort, gericht, administratie)

Deelnemers krijgen in 4 subgroepen (4x3) een stapel rode kaarten en groene kaarten en een stift. (evt. kan ook wit papier met een rode en groene stift.)

Bespreek met elkaar:

1 Wat moet je in ieder geval niet doen bij het geven van feedback? Wat zijn je eigen ervaringen daarbij? Zet dat op de rode kaarten.

2 Welke eisen uit de rode kaarten kun je vertalen naar ingrediënten voor een goed feedbackgesprek? Zet deze op de groene kaarten.

3 Welke ingrediënten kun je nog meer bedenken? Denk eens terug aan feedback waar je echt iets aan had. Wat maakte dat die feedback aankwam? Zet deze ideeën ook op de groene kaarten.

 

 

De trainers lopen tussen de subgroepen (je kan evt. verdelen; elke trainer bij 2 groepen) en koppelen de ideeën aan theorie.

 

Plenaire bespreking van het recept. Trainers vullen evt. theorie aan met ppt onderdeel recept voor effectieve feedback. Vatten kernpunten samen.

 

Plenaire introductie op video van co-assistent (zijn er binnen Erasmus filmpjes beschikbaar? Ik heb wel een aantal, maar van andere OOR) Met de informatie uit deel 1 (huiswerk) en wat we in dit onderdeel besproken hebben over effectief feedback geven gaan we een co-assistent bekijken en een KPB geven “volgens de regelen der kunst”; wat wil je dat de co-assistent in ieder geval onthoudt van jouw feedback? Hoe toets je of dat bericht aankomt? Hoe zorg je ervoor dat de feedback gebalanceerd en gericht is?

 

Na video in 2 subgroepen, 1 trainer per groep.

Opdracht:

  • Formuleer feedback voor de co-assistent.
    Wat wil je dat de assistent in ieder geval van dit gesprek onthoudt? Hoe ga je dat aanpakken?
    Gebruik (speels) Pendleton
  • Oefen met elkaar het geven van feedback aan de co-assistent. Verdeel de rollen: 1 deelnemer speelt co-assistent, 1 feedbackgever, 2 observatoren. Observatoren krijgen observatieopdracht en begeleiden de feedback op de feedbackgever.

 

 

Plenaire nabespreking; is het gelukt om je feedback over te brengen? Wat waren bijdragende/remmende factoren? (of; waarom wel/niet?).

 

Afronding theorie; Samenvatting kenmerken constructieve feedback, belang leerdoelen, belang gericht observeren.

 

 

‘15

Pauze

 

 

‘30

Masterfase geneeskundeopleiding in vogelvlucht

Presentatie o.b.v. ppt over de masterfase.

- Hoe ziet de masterfase van de opleiding eruit?

- Wat hebben we aan toetsinstrumenten?

- Wat betekent dat voor mij als begeleider van co-assistenten? Wat wordt van mij verwacht? à Formatief en summatief toetsen/beoordelen en verhouding tot geheel

- Hoe zet ik aan tot actief leren?

(inzet van leerdoelen)

 

 

‘60

Van werk- naar leermoment

Naast structurele opleidingsmomenten zijn er in het dagelijks klinisch werk veel momenten om een opleidingsmoment te creeëren. In dit onderdeel leert de aios;

  • Leerzame momenten tijdig herkennen en in te zetten
  • Vorm te geven aan de rol als supervisor

     

    Na theoretische introductie bespreken we huiswerkopdracht 3: Begeleidingsvormen fastfoodmenu.

  • Wanneer gebruik je wat?
  • Wat is handig voor on-the-go en wat heeft voorbereidingstijd nodig?
  • Welke vormen gebruik je zelf die hier nog niet tussen staan? Vertel eens?

 

Vervolgens gaan subgroepen (3x4) aan de slag om van klinische momenten opleidingsmomenten te maken (’20) op een flap. Hoe zorg je ervoor dat dagelijkse klinische taken effectief ingezet worden als opleidingsmoment? Wat moet je daarvoor organiseren en wat vraagt het van de aios?

De flaps worden in de zaal gehangen en aan elkaar gepresenteerd. De trainers maken foto’s en plakken in ppt.

 

 

‘20

Opbrengst vandaag

Samenvatting van vandaag door trainer.
Wat wil je gaan toepassen in de praktijk?

 

Om ervoor te zorgen dat goede voornemens worden omgezet in actie en niet verdwijnen in de waan van de dag worden de aios gevraagd hun 3B’s te beschrijven op een gekleurd blaadje. De aios zoeken daarna hun blaadjesbuddy op (aios met dezelfde kleur) en nemen met elkaar hun 3B’s door. De ander is daarbij een ‘critical friend’ om te helpen voornemens zo SMART mogelijk te maken. Daarna wisselen de buddies d.m.v. een foto hun lijstje uit, en maken over 3 weken een afspraak voor een (virtueel) kopje koffie om de voortgang te bespreken.

 

 

‘10

Evaluatie en afsluiting

 

 

 

 

Materiaal voor op portaal:

 

 

 

 

 

 

 

 


Kosten

Aan het volgen van deze training zijn kosten verbonden. De prijs per deelnemer per training bedraagt € 375,00 voor een training in Rotterdam. Voor een training op maat liggen de kosten per persoon soms hoger. U kunt hiervoor een offerte aanvragen via teach.the.teacher@erasmusmc.nl.

Aan deelname van een DOO zijn kosten verbonden.

Deze worden verrekend met de desbetreffende afdeling en hoef je zelf niet (vooraf) te betalen.

Als je aios bent in een van de andere ziekenhuizen, dan worden deze kosten betaald door het ziekenhuis waar je op desbetreffende cursusdatum in dienst bent.

Locatie

Trainingen vinden in de regel plaats in Hilton hotel in Rotterdam van 9.00 uur tot 17.00 uur. Voor de geaffilieerde ziekenhuizen kan bij deelname van minimaal 8 personen in overleg een andere locatie worden bepaald. De deelnemers ontvangen tijdig een bevestigingsmail met de adresgegevens van de locatie.

Let op wanneer men een hotmail emailadres invoert bij inschrijving kan het zo zijn dat de bevestiging in Spam berichten terechtkomt.

Vragen?

Voor vragen kunt u contact opnemen via DOO@erasmusmc.nl

Aanmelden en voorwaarden

Registratie

U kunt zich online registreren via 

Registratieformulier 2024

Afmelden en annuleringskosten

Bij verhindering kunt u tot 4 weken voor aanvang van de training kosteloos annuleren of u kunt zich laten vervangen door een collega: u dient dit wel voor aanvang van de training door te geven aan de assistent cursuscoördinator. De vervanger ontvangt van u de trainingsmaterialen en bereidt zich voor op de training.
Bij annulering binnen 4 weken voor aanvang van de training zonder opgaaf van vervangende collega, brengen wij de gehele deelnamekosten in rekening als annuleringskosten.

Wanneer er 4 weken voor aanvang van de training onvoldoende inschrijvingen zijn, wordt de training door ons geannuleerd en worden de deelnemers geïnformeerd.